Daune morale pentru cuantumul prea mic al indemnizatiei pentru cresterea copilului

Juridice.ro semnaleaza o hotarare judecatoreasca irevocabila extrem de importanta pentru parintii din Romania. Astfel, cuantumul prea mic al indemnizatiei acordate de stat pentru cresterea si ingrijirea copilului – 600 RON pe luna – a fost sanctionat de Judecatoria Sectorului 5, reclamantei fiindu-i acordate despagubiri de 10.000 de RON. Iata motivarea:

[reclamanta] “s-a aflat in imposibilitate de a beneficia de intregul concediu necesar pentru cresterea si ingrijirea copilului sau de pana la 2 ani. Aceasta imposibilitate s-a datorat faptului ca o data ce s-ar fi aflat in acel concediu, veniturile sale ar fi fost evident diminuate, in mod semnificativ, beneficiind doar de plata a 600 Ron lunar, venit evident disproportionat cu veniturile reclamantei, conform salariului sau, si disproportionat in raport de contributiile lunare ale reclamantei pentru aceste indemnizatii. Aceste venituri reduse nu ar fi asigurat o acoperire satisfacatoare si necesara a nevoilor familiei.
Dat fiind aceste aspecte, reclamanta nu a beneficiat de intreaga perioada de concediu. Apreciem ca aceasta situatie a creat reclamantei un prejudiciu moral, apt de reparatie prin plata de daune morale, deoarece, reclamanta a fost lipsita de dreptul elementar de a-si ingriji copilul intr-o perioada de varsta foarte frageda, cand acesta avea evident nevoie de prezenta permanenta a mamei sale, pentru o crestere si dezvoltare corespunzatoare, fizica, dar si psihica. Deasemenea, reclamanta s-a supus unor conditii de munca necorespunzatoare starii sale medicale, si dat fiind mediul de lucru, a supus si minora unor riscuri de imbolnavire.
Reiese acest fapt din adeverinta depusa la fila 13 dosar, adeverinta nr. 643/22.02.2007 emisa de [...], ca reclamantei i se recomanda medical alaptarea minorei pana la 2 ani, evitarea efortului fizic si psihic, a stresului prelungit, chestiuni prezente la locul de munca, unde, in plus, exista un contact direct cu germeni biologici.
O data ce reclamanta nu si-ar fi continuat activitatea sa la locul de munca, veniturile familiei sale ar fi fost evident diminuate semnificativ, dat fiind prevederile legale in materie, care au si fost constatate ca fiind discriminatorii. Dar prin continuarea acestei activitati, reclamanta a intrat in contact cu factori pe care medicul a recomandat strict a fi evitati, si anume, asa cum am mentionat, efortul fizic si psihic, stresul prelungit, contact direct cu germeni biologici, si deasemenea, a lipsit minora de prezenta sa permanenta, necesara pentru alaptare, cat si pentru o dezvoltare corespunzatoare.
In aceste conditii, instanta considera ca aceasta situatie de fapt, la care reclamanta a fost supusa, dat fiind cele mentionate, impotriva vointei sale, a creat acesteia un prejudiciu moral, a carui reparatie se impune prin plata unor despagubiri morale, apreciate de instanta ca necesare si suficiente in cuantumul solicitat de parte, si anume 10. 000 RON.
Pentru toate aceste motive, cf. art. 27 alin. 1 din OG nr. 137/200, instanta va admite actiuna si va obliga paratul la plata catre reclamanta a sumei de 10.000 RON cu titlu de despagubiri.

Trebuie spus ca indemnizatia si concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, reglementate de OUG 148/2005, se acorda fara cerinta vreunui stagiu de cotizare, ci doar in temeiul platii impozitului pe venitul profesional timp de 12 luni anterioare nasterii (perioada concediului prenatal fiind asimilata). Aceasta indemnizatie este considerata prestatie de asistenta sociala, dar in mod eronat aplica numai principiul solidaritatii, plecand de la premisa ca toti copiii au aceleasi nevoi, si ca toate mamele pot trai cu tot cu copii din acesti bani. Pe deasupra, in loc sa creasca, cuantumul indemnizatiei scade vanzand cu ochi: era 800 de lei la inceput, acum e 600 de lei desi preturile au crescut.

Sper sincer ca vor mai exista hotarari de acest gen. Poate intr-un final, cand noi toti vom plati pentru tampenia legiuitorului roman care a determinat obligarea statului la plata de daune morale, va fi modificata si OUG 148/2005.

25 Răspunsuri to this post.

  1. Posted by miha28 on aprilie 1, 2008 at 9:07 AM

    eu spun ca toti copiii ar trebui sa beneficieze de aceleasi drepturi privind indemnizatia pentru ca sunt toti egali cand se nasc,si nu e corect ca LAVINIA SANDRU se crede mai speciala ca este politiciana ca si asa politicienii nu fac altceva decat sa minta cu ce este copilul ei mai special sa primeasca bani mai multi de la stat se vede ca este o mare materialista
    copiii nu-i faci pt. bani eu asa cred

    Răspunde

  2. Cred ca te referi la altceva! Copii au drepturi egale cand se nasc, dar tot asa si adultii au drepturi egale, dar asta nu inseamna ca trebuie sa castige toti la fel. Uniformizarea a fost abandonata de mult si nu cred ca e cazul sa discutam de ce! Nu e corect sa ceri unei mame care inainte de sarcina castiga bine sa se ingrijeasca si pe ea si sa ingrijeasca si copilul cu o suma derizorie! Nevoile copiilor nu sunt aceleasi pentru simplul motiv ca standardul de viata al parintilor nu e acelasi si nimic in lume nu justifica sa la impui tuturor sa traiasca la fel sau sa-si creasca copiii la fel. Nu se pune problema sa faci copii pentru bani (?!?) ci doar sa ai cu ce sa-i cresti! Iar cu 600 de lei asa ceva nu se poate!
    Da, consider ca e o masura discriminatorie indemnizatia egala, pentru ca indemnizatia nu se acorda copilului ci mamei! Copilul are alocatia de stat de 200 de lei, ceea ce inseamna ca cei 600 sunt o compensatie pentru faptul ca mama (sau tatal, sa nu discriminam) sta acasa cu copilul. Pai de ce sa imi dai 600 de lei pe luna daca eu lunar platesc poate de cateva ori mai mult la asigurarile sociale, si tot atata sa-i dai unui parinte care a contirbuit mai putin? Nu vad sensul! Dau statului mai multi bani, asa incat am privilegiul sa fiu saraca daca tot m-am trezit sa fac copil!

    Răspunde

  3. Posted by lupitza.neagra on mai 2, 2008 at 2:14 PM

    Draga Miha28, eu sunt tare curioasa ce salariu ai? Daca ai fi facut parte din categoria mamelor care au salarii bune, a mamelor care muncesc de dimineata pana seara(sau au muncit pentru a ajunge la un nivel salarial decent) nu ai mai face asemenea comentarii aberante. Am muncit si mucesc pentru copii mei. Imi doresc sa stau acasa pana implineste copilul 2 ani dar nu am cum. Nu am cum pentru ca nu imi permit sa stau acasa pe acele 6 milioane si sunt sigura ca sunt multe femei in situatia mea. Din pacate nu avem puterea sa facem mai mult. Imi doresc din tot sufletul sa se adopte legea asa cum e corect si cinstit -procent din salariu. Intre timp m-am intors la serviciu desi bebele meu are doar 6 luni si in fiecare zi ma rog sa se intample o minune sa ma pot intoarce sa am grija de el. Dar ce sens are sa iti explic niste lucruri pe care oricum nu le intelegi pentru ca daca le-ai fi inteles nu ai mai fi ajuns sa comentezi. Bafta celor care inca mai spera!

    Răspunde

  4. Posted by anca on iulie 17, 2008 at 1:33 PM

    Am vazut comentariile de mai sus. Eu sustin egaliatatea , dar atata vreme cat eu muncesc 12-14 ore pe zi si am un salar pe masura muncii, nu pot fi de acord sa primesc doar 800Ron atata vreme cat din impozitele care le platesc merg cu mult peste aceasta suma de ceva vreme.
    Incurajam sa ramana insarcinate femeile care nu au loc de munca sau care au un salar minim trecut in cartea de munca.
    Atata vreme cat eu platesc impozite mari si muncesc mai mult decat altii ,nu vreau sa primesc aceeasi sbventie minima. Toti parintii vor un viitor mai bun pentru copiii lor, si acesta e motivul pentru care am tras sa ajung unde sunt si la banii care ii am ,ca sa imi pot intretine copilul , nu sa fac copii si sa traiesc din subventia amarata de 800Ron.
    Am pretentia ca satul sa-i ajute pe cei care muncesc , altfel va creste ca pana acum rata natalitatii in randul saracilor si tiganilor care nu-si pot intretine copiii …
    As porpune acelasi 800 Ron sau 600+200 ca minim si 85% pentru cei avantajati de aceasta norma.

    Răspunde

  5. Posted by Tina1978 on august 8, 2008 at 10:34 PM

    Si eu sustin ca nu putem beneficia toate de aceasi indemnizatie, pentru ca toate femeile care castiga cel putin de 2 ori cat acea indemnizatie, se gandesc de doua daca sa faca sau un copil, pentru clar nu iti poti permite sa stai mai mult de 6 luni acasa, nu poti sa te descurci cu 600 ron cand te-ai obisnuit cu un alt nivel.
    Plus ca nu cotizam toti la fel la Cas si Sanatate, atunci sa introduca o suma de cotizatie fixa, indiferent de venit daca tot beneficiem de aceleasi drepturi atat la asigurarai sociale cat si la sanatate, nu primim nimic mai ieftin decat ceilalti, dar cotizam de cateva ori mai mult.
    Nu am nimic cu nimeni, di nu discriminez doar ca e absurd ce se intampla si sunt sigura ca sunt multe femei care nu fac al doilea copil sau al treilea din acest motiv. Eu sunt unul din cazuri…….

    Răspunde

  6. Posted by tatiedy on septembrie 28, 2008 at 12:11 PM

    apropo daca platiti impozite mai mari decat aceasta suma de 800 pai atunci va permiteti si cate o bona priceputa deci aveti de unde da statul incurajeaza natalitatea indiferent de salariile parintilor . Persoanele nevoiase si cele cu salari mai mici trebuiesc stimulate mai mult ca in majoritarea tarilor europene au mai multa nevoie de ajutor nuu!!!!!!ne plictisiti sincer cu ideile voastre!!!

    Răspunde

  7. Ideea e tocmai ca parintele sa stea cu copilul, nu sa plateasca un substitut! Modul de calcul actual nu e echitabil pentru ca nu se raporteaza deloc la situatia parintelui, ci e egala desi situatiile nu sunt. Prin raportarea la venitul efectiv realizat, cu prevederea si a unui minim, nu ar fi deloc neglijati cei cu venituri mici, dimpotriva, dar nu ar fi descurajati nici cei cu venituri medii spre mari.

    PS: Acest blog nu este un loc unde sa va atacati colegii de comentarii. Se accepta orice idee atata vreme cat e mentinut un ton civilizat, lucru pe care consider ca nu il regasesc in mesajul de mai sus.

    Răspunde

  8. Posted by eva on octombrie 6, 2008 at 8:48 PM

    aceasta tara se pare ca este condus de niste oameni ori varstnici care nu au copii, sau nu stiu ce inseamna sa cresti un copil sa dai toata atentia si ingrijirea ce se cuvine, ori de oameni care gandesc ca nu merita sa nasti un copil. Ei, eu sun o mamica cine a asteptat copilui mai multi ani, si acum am o fetita draguta, dar se pare ca dupa implinirea celor 126 de zile de concediu de lauzie o sa fiu nevoit sa ma intorc la lucru. De ce? fiindca in lume numai tara asta nenorocita poate sa faca ce vrea, si sa deie o indemnizatie egala la toata lumea. La ce sunt suficienti acesti bani? as vrea sa stiu si eu daca ai pune un domna politicean sa traiasca daramite sa creasca un bebelus ar pute? Nu prea cred.
    Optiunea de a lege intre acesti bani si cei 85% din salar ar trebui legalizat asa cum era inainte de 2003, si asa cum este oeste tot in lume. Deci sa schimbi un salar din care poti sa platesti nevoile, si ce ti se cuvine dupa locul de munca, dupa stiintele pe care ai dobandit invatand ( eu am si postliceal si universitate, si un loc de munca unde salariul este nu de 2 si nu de 3 ori mai mare dacat aceasta suma, si nu primesc pentru ca stau pe fund, ci pentru ca lucrez din dimineata pana dupaamiaza tarziu si am responsabilitati mari), deci este o mare nedreptate ce se poate intampla aici in EU, in ROmania zilelor de azi, din secolul 21.
    Daca cei care sustin acesti 600 ar mai citi si s-ar mai uita imprejurul lor, ar vedea ca este o gluma facuta tuturor mamicilor care castiga mai bine, si nu accepta sa fie de rasul lumii.
    Daca acesti bani, de 85% din salariul minim brut pe tara ajunge unui om sa cresca un copil, este un magician, si as schimba bucuros cu ea.

    Răspunde

  9. Posted by szb_attila on octombrie 10, 2008 at 10:59 AM

    Sunt de acord cu toate demersurile care vizeaza legislatia actuala privind acordarea indemnizatiei.
    Veniturile familiei noastre depasesc cu mult suma oferita de stat ca fiind indemnizatie pt cresterea copilului, insa dupa nasterea ( in ianuarie) copilului al doilea, vom fi nevoiti probabil sa scoatem la licitatie apartamentul cumparat prin credit imobiliar. Vom fi in inposibilitate de a creste 2 copii +a plati facturile de energie si rata creditului.
    Daca legislatia nu se schimba pana atunci, suntem hotarati sa dam si noi statul in judecata.
    Ar fi nevoie de o mobilizare generala pt a schimba ceva. Haideti sa incercam, sa convingem. Este an electoral, mai avem 1 luna.

    Răspunde

  10. Szia Attila! Buna! Apreciez ca si un barbat sustine problema noastra pe acest site. Dar totodata ma bucur ca parlamentul a acceptat shimbarea legii privind indemnizatia pentru cresterea copilului, asa ca tin pumnii ca sa nu trebuiasca sa vindeti apartamentul. deci ordonanta a fost aprobata pe data de 3 oct. asta inseamna, ca in 60 de zile trebuie sa apara in Monitorul oficial, asa ca in cateva saptamani va trebui sa fie aplicat. Deci cei care incan nu stiu aceaste stire, sa-i anuntati, sa se bucure. Azi am aflat si eu, tocmai vorbeam sa ma intorc la birou, si asa am aflat. Haideti sa mai supravietuim putin, si daca nu se intampla asa cum trebuie, asa cum spune si Attila, trebuie sa nem mobilizam si sa facem ceva.Cine mai poate sa traga timpul pana la data din care aceasta ordonanat va fi aplicata, sa mai ceara de la medicul de familie concediu medical.14 zile pentru copil, 14 zile pentru mamica, s.a.m.d. pana la data respectiva. Deci inca cne este n concediu le lehuzie (126 zile) este angajata firmei unde lucreaza, deci beneficiaza de toate drepturile celor angajati lasa si de concediu medical. Este un sfat, asa voi proceda si eu. Salutari.Éva

    Răspunde

  11. Ati uitat sa scrieti ca reclamanta este o mama judecator , si de aceea judecatorul i-a dat dreptate !
    Eu cred ca ar trebui sa fie platiti acesti 600 de lei numai pentru primii 3 copii si sa fi fost mentinuta prevederea potrivit careia indemnizatia acordata de stat pentru cresterea si ingrijirea copilului este de 600 lei , nu de 85% din ultimele venituri , pentru ca numai asa sunt impiedicati bugetarii sa se inmulteasca . :)

    Răspunde

    • Chiar daca ar fi fost judecatoare, ideea ramane aceeasi. Din cate stiu, au mai urmat actiuni cu acelasi obiect si initiate de ne-judecatoare.

      Răspunde

      • Si vi se pare ca 85% din ultimul salariu este o idee buna ?

        Răspunde

        • Nu e 85% din ultimul salariu, este “85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei”. Da, mi se pare corect, poate chiar prea mica limita de 4000 de lei. In conditiile in care platesti lunar impozite la 100% din ce castigi, nu e exagerat sa obtii 85% un timp limitat.

          Răspunde

          • Vazui prea tarziu ca gresii si scrisai 85% din ultimul salariu , dar am circumstante atenuante deoarece tocmai atunci vorbeam la telefon . :(

            Mie chiar mi se pare exagerat procentul de ” 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei”.

            Mi se pare exagerat pentru ca aceste salarii mari si nejustificate exista aproape numai in sectorul bugetar , pentru ca in mediul privat nu sunt platite aceste salarii si nici nu iti permiti sa stai 2 ani acasa , pentru ca altfel iesi din schema .

            Sunt de acord cu tine atunci cand scrii ca impozitele sunt exagerate de ridicate .

            Si nivelul ridicat de plata a concediilor medicale mi se pare ca nu are justificare !

  12. N-as trage asa o concluzie, pana la urma un copil a fost nascut, fie ca e primul sau e al cincilea, iar intre aceste situatii nu vad de ce sa facem discriminari.

    Acum in ce priveste alocatia, nu vreau sa ma pronunt deocamdata. M-am obisnuit ca politicienii nostri incurca merele cu perele, asa cum a fost cazul despre care am scris aici. Sunt curioasa sa vad ce au avut in vedere, daca macar au plecat de la ideea ca alocatia e un venit al copilului (incasat de parinti) nu al parintilor. Eu sincer nu vad de ce alocatia ar fi calculata diferit, as face-o mai mare pentru copiii cu nevoi speciale (inclusiv venituri mici), dar nu proportionala cu venitul parintilor… Om vedea care e treaba de fapt.

    Răspunde

  13. Eu cred ca nu trebuie sa incurajam productia de copii pe motiv ca trebuie sa creasca natalitatea , deoarece trebuie sa incurajam mai degraba educarea copiilor si crearea unui mediu familial propice cresterii si dezvoltarii unui copil .
    O solutie eficace ar fi cresterea deducerii personale , pentru ca aceasta indemnizatie nu ar trebui sa fie un venit al copilului , ci mai degraba un venit al parintilor , deoarece parintilor le revine responsabilitatea in cazul conceperii unui copil .

    Răspunde

  14. Bineinteles ca importanta e educarea copiilor nu “productia in masa”. Cu toate acestea, ca tip de venituri indemnizatia pentru cresterea copilului e un venit al parintelui care renunta temporar la a lucra (si deci si la venitul aferent), in vreme ce alocatia este destinata acoperirii nevoilor copilului si este un venit al sau (tocmai de aceea copiii peste 14 ani, si atat mai mult elevii majori care au alocatie, o incaseaza personal).

    Răspunde

  15. Nu inteleg de ce nu se scrie ca in alte state mult mai dezvoltate nu exista alocatie pentru copii , existand doar deduceri personale pentru parinti sau ajutoare sociale pentru copii defavorizati sau familiile cu copii multi , ajutoare de care profita foarte multi dintre cei care nu merita .

    Răspunde

  16. Nu cred ca lucrurile stau chiar asa. Daca e sa ne uitam pe topul veniturilor raportate ANAF, primii sunt avocatii, notarii si consultantii in afaceri, toti fiind “privati”. O persoana care castiga mai mult de atat are si datorii mai mari (asta o spun din proprie experienta), asa ca nu isi permite sa stea in aia 4000 de lei. Si uite asa ajungem la bone…

    Răspunde

  17. Nu va intreb daca sunteti in crestere si ingrijire copil pentru ca nu este treaba mea , dar va inteleg punctul de vedere , deoarece dumneavoastra faceti parte din persoanele care raporteaza venituri mari si va ganditi ca nu aveti niciun beneficiu .

    Răspunde

  18. Nu am copii deocamdata, dar ii vreau :)

    PS: hai sa stabilim o regula – ne tutuim, ca altfel incep sa ma derutez :)

    Răspunde

  19. Andrea mi se pare mie sau eu sunt nascut mai devreme decat tine ?
    Din pacate de foarte multe ori nu ma pot abtine sa nu intru in pielea prestatorului de servicii contabile si vorbesc cu dumneavoastra , pentru ca nu este frumos sa iei clientul la per tu .

    Oi vrea sa faci si mai mult de trei copii de nu esti de acord cu parerea mea de limitare a acordarii indemnizatiei la maxim 3 copii ?! :P

    Răspunde

  20. Nu cred ca as avea resurse (ca timp, fizic si psihic) pentru mai mult de 3…

    Răspunde

  21. Asta inseamna ca esti de acord ca nu ar trebui acordata aceasta indemnizatie pentru cel de-al patrulea copil , cu toate ca in cazul unei nasteri gemelare ar fi cam dificil de aplicat .

    Azi citii pe hotnews propunerea leslativa potrivit careia alocatia pentru copii va fi calculata in functie de veniturile parintilor, potrivit unei propuneri legislative a PNL votata de senatori .

    Răspunde

Răspunde la acest articol